Stressreductie

Stressreductie

Stressreductie; de remedie is Adem door je hart

De stress in onze maatschappij is enorm toegenomen door technologie, door werkdruk, door sociale media en door de algemene overtuiging dat je eigen geluk maakbaar is.  Deze stress heeft een enorme impact op je gezondheid, het in balans zijn en je gelukkig voelen. Vaak slaap je slecht, ga je verkeerd ademhalen en is er geen verbinding meer tussen lichaam en geest. Hartademhaling is een methodiek om de stress te verlagen en anders om te gaan met problemen in je leven.

Hartademhaling is ook een methodiek om je ademhaling coherent te laten verlopen waardoor je in de ontspannen modus komt. Je wordt relaxter, je ervaart meer connectie tussen lichaam en geest en je kan spannende situaties beter aan. Meestal fungeert ons lichaam volledig onder leiding van ons autonoom zenuwstelsel en is de geest vrij om zich met allerlei zaken bezig te houden. Dat gebeurt ook constant in onze drukke samenleving met vele zintuigelijke indrukken. Veel mensen raken hierdoor vervreemd van wat er in hun lichaam plaatsvindt. Lichaam en geest lijken twee afzonderlijke levens te leiden. Bewust ademen vormt de unieke schakel tussen geest en lichaam.

Een gezonde ademhaling is in de ontspannen modus; inademen door je neus en uitademen door je neus. De tijger die ons vroeger in de vlucht of vecht status bracht is vergelijkbaar met de huidige stress in onze maatschappij . Deze stress zorgt voor dezelfde fysiologie als de tijger en daarmee de vecht of vluchtstand. Door je mond in en uitademen hoort bij de fysiologische vecht en vlucht staat. Mensen ademen veel lucht in door de mond en uit door de mond wat negatieve effecten heeft op cellen en zuurstof vervoer in hun lichaam en leidt tot gezondheidsklachten

Bewust ademen wil zeggen dat je je bewustzijn simpelweg op je ademhaling richt. Door de functie van je autonome zenuwstelsel tijdelijk over te nemen, ervaar je weer de eenheid van lichaam en geest. Hierin ligt een wereld van ontdekkingen. Je  kan beter omgaan met stressvolle situaties, je vertrouwt beter op je intuitie, je bent in verbinding met jezelf en voelt je in balans.

 

Werkwijze

Wil je ervaren hoe dat voelt download deze link: goo.gl/GL0XIK of kijk het filmpje hierboven.

Plak hem op je mobiel en speel hem 2 maal daags af. Als het balletje omhoog gaat adem je in door je neus en als het balletje naar beneden gaat adem je uit door je neus. Voel de adem zowel bij de in als de uitademing door je hart gaan. Dit duurt 7 minuten. Wil je meer begeleiding in ontstressen maak dan een afspraak. Gedurende 6 weken 2 maal daags hartademhaling toepassen en er gaat een wereld van ontdekkingen voor je open.